QUÈ ÉS EL BRUXISME?

Estela Fernández Guerrero

Fisioterapeuta col. 8486

Es coneix com BRUXISME l'hàbit involuntari de serrar o relliscar les dents sense cap propòsit funcional. Aquest es pot produir durant el dia o la nit. El més freqüent és el relacionat amb el son, sent aquest el més difícil de controlar.

Les persones que tenen bruxisme estrenyen fortament les dents i els mouen de darrere a endavant i viceversa. La majoria de les vegades ho fan de forma INCONSCIENT. Un continu prémer produeix un important desgast de les peces dentals.

Un dels principals problemes del bruxisme és que quan les dents exerceixen una pressió excessiva o alterada, es produeix una contracció reflexa en els músculs, els teixits i les estructures que envolten la mandíbula. Si aquesta circumstància no es soluciona, pot causar problemes en l'articulació temporomandibular.

CAUSES

Les causes que originen el bruxisme apunten a l'ESTRÈS com el principal desencadenant. A més de l'estrès hi ha altres factors que poden contribuir a la seva aparició, com:

• Tensions posturals
  • Tipus d'alimentació i hàbits tòxics
  • Els hàbits de son
  • Mala alineació dental o faltes de peces dentals
  • Ansietat i depressió

És important valorar en cada cas les possibles causes, ja que en un mateix individu la causa sol ser MULTIFACTORIAL.

DIAGNÒSTIC

És habitual que el pacient no presenti símptomes de manera que alguns desconeixen que tenen aquesta patologia. Normalment el diagnòstic es produeix durant una revisió odontològica, una valoració de fisioteràpia o quan el pacient demana consulta per un dolor repetitiu a la cara i al coll. Sovint és alguna persona de l'entorn la qual detecta que al dormir el bruxista fa soroll a causa del cruixit de les dents.

Els principals símptomes són:

• Mal de cap
  • Dolor d'oïda
  • Sensibilitat muscular
  • Dolor o inflamació a la mandíbula

TRACTAMENTS

Les teràpies que s'apliquen per tractar el bruxisme tenen com a objectiu la reducció del dolor, la prevenció del desgast de les peces dentals i els danys permanents a la mandíbula..

Les fèrules de descàrrega i els protectors dentals, solen emprar-se per evitar el bruxisme mentre el pacient dorm, evitant així un desgast de les dents.Encara que aquest sigui el mètode més utilitzat, la seva principal funció és bàsicament la de PROTECCIÓ de les peces dentals. A més a més és necessari realitzar un tractament sobre el sistema musculoesquelètic amb l'objectiu de REEQUILIBRAR LES TENSIONS produïdes per la contracció muscular anormal.

La fisioteràpia i l'osteopatia aborden el bruxisme més enllà de la mandíbula:
POSTURA: L'actitud postural de cada individu i com es realitzen les activitats de la vida diària pot influir en les tensions mandibulars, pel que és important una bona reeducació postural.
TERÀPIA MANUAL: La teràpia manual analítica tractarà les estructures concretes que estiguin en disfunció.
TRACTAMENT ANALGÈSIC: En cas de molt dolor, el seu fisioterapeuta pot aplicar electroteràpia i / o termoteràpia amb l'objectiu de disminuir el dolor.
CONSELLS DE PREVENCIÓ: No mastegar xiclet, evitar l'estrès, reduir el consum de cafè, prendre consciència en quins moments es estreny les dents, no mossegar-se les ungles ...
TÈCNIQUES D'AUTORELAXACIÓ: Hi exercicis d'automassatge i tècniques de relaxació que a més d'alleujar la simptomatologia, faran que tingui una sensació de benestar general.

En cas que s'identifiqui amb algun símptoma o signe que vostè pateixi bruxisme, no dubti en posar-se en contacte amb el  seu fisioterapeuta o osteòpata de confiança.