QUÈ ÉS UNA TENDINOPATIA?

Katarzyna Wachowska (Fisioterapèuta)

Cristian Justribó Manion (Fisioterapèuta / Osteòpata)

QUÈ ÉS UN TENDÓ?

El tendó és la part final del múscul estriat de color blanquinós, molt resistent i inextensible. Està embolicat i formant per fibres de teixit connectiu. El tendó uneix el múscul a l'os i ho uneix a altres estructures de teixit connectiu com la fàscia. La funció d'un tendó és MANTENIR, AMPLIAR i ESMORTEIR ENERGIA. Hem de veure el tendó com una molla que gasta poca energia.

No tots els tendons són iguals. El tendó d'AQUIL·LES i ROTULIÀ són els més potents del cos humà. Emmagatzemen i alliberen energia, tenen propietats elàstiques. El del SUPRAESPINÓS és un tendó estabilitzador, que millora sense tractar-lo, millora simplement augmentant l'espai subacromial. El que val per un, no té per què valer per a un altre.

QUÈ ÉS UNA TENDINOPATIA?

Actualment es fa servir la paraula TENDONPATÍA, que engloba "tot" i significa un problema al tendó o estructures pròximes, que té dolor, canvis en el tendó o zona propera per SOBRECARREGA normalment.

Si és una tendinopatía de la inserció es la diu una ENTESOPATIA. Utilitzar la paraula TENDINITIS o TENDINOSI s'hauria de reservar a casos amb proves histològiques. Tendinosis és una patologia no inflamatòria, amb pèrdua de propietats biomecàniques, degeneració, més cèl·lules i desorganització.

Una tendinopatía CRÒNICA es caracteritza per un ENGRUIXIMENT, que no és el mateix que una INFLAMACIÓ. Les tendinopaties d'Aquil·les i rotulianes en l’esport NO són ​​inflamacions sinó engruiximents, per tant els antiinflamatoris no fan que aquests pacients millorin.

No és el mateix una tendinopatía al COS DEL TENDÓ que a l’INSERCIÓ DEL TENDÓ. Concretament al tendó d’Aquil·les, els exercicis excèntrics són els més adequats quan la tendinopatía està en el cos, però no quan la tendinopatía és a la inserció. En el moment del DROP (quan el taló baixa) el tendó s'aproxima a la tuberositat òssia i irrita la bursa calcània. Així que els exercicis excèntrics empitjoren la clínica del pacient amb tendinopatía d'inserció d'Aquil·les. El mateix succeeix quan caminem per la sorra.

La FASCIA és la continuïtat anatòmica del tendó cap al calcani i el peu. El calcani és un gran sesamoide, que projecta la força cap a la fàscia plantar. Per això una fascitis plantar es tracta molt semblant a una tendinopatía d'Aquil·les perquè és la mateixa cosa.

PER QUÈ ES LESIONEN ELS TENDONS?

Un TENDÓ SA gasta poca energia, les seves taxes metabòliques són molt baixes pel que hi ha poca irrigació. Té poques cèl·lules i és molt compacte.

Un TENDÓ LESIONAT augmenta metabolisme 20 vegades. Segurament pel fet que hi ha una fallida en la capacitat de regeneració del tendó. El tendó està més engrossit, té més vasos sanguinis acompanyats de terminacions lliures responsables del dolor i més cèl·lules. És un 'fracàs en tasques de reparació', el tendó és més fràgil, perd la seva propietat biomecànica d'elasticitat. Es veuen poques cèl·lules inflamatòries ja que és més una degeneració.

Per tant està CONTRAINDICAT posar calor a una tendinopatía, ja que augmenta encara més el metabolisme. Les lesions per sobrecàrrega tenen com a origen la seva sobrecarrega. És important educar els pacients, ja que baixant la càrrega de treball del tendó afectat utilitzant fred a les primeres aparicions de molèstia i estirant després del seu ús, és suficient per rehabilitar i prevenir una tendinopatía.

TEORIES ACTUALS EN TENDONS

Sembla que hi ha un component GÈNETIC més fort del que es pensava, hi ha perfils genètics que condicionen les tendinopaties. Es veu que com més condició física tens, més risc de lesió hi ha. La qualitat dels molls predisposa a tenir més lesió. El que influeix és el COLÀGEN. Sembla ser, que les persones amb la pell llisa, tenen més predisposició a lesionar-se.

Quan un comença a exagerar amb l'exercici i el tendó es degenera per sobrecarrega, la capacitat de regeneració fa que o t'adaptis o no t'adaptis. No adaptar-te té una cascada d'esdeveniments, que et fa més vulnerable a patir una tendinopatía.

No està clar per què fan mal els tendons. Hi ha teories vasculars, neurals, etc. A vegades pacients sense dolor, presenten en les seves proves radiològiques tendinopaties molt avançades. Per contra pacients amb quadres de dolor molt evidents no tenen res rellevant a nivell de ressonància. A vegades el dolor no correspon amb la lesió. La sensació de dolor és molt subjectiva a la sensibilitat de cada persona.

FACTORS DE PREDISPOSICIÓ

• Ser dona protegeix en cas de tendinopaties, els estrògens són vasoprotectors i eviten de patir tantes tendinopaties. Això només és així fins que arriba la menopausa. Després les dones tenen la mateixa incidència que els homes.
  • Una dorsiflexió menor a 36,5º és un factor de risc per una lesió d'Aquil·les o Rotuliana. A menys flexió dorsal, el tendó esmorteeix més la caiguda.
  • Els antibiòtics i la cortisona es carreguen el tendó, el mateix passa quan hi ha problemes de tiroides. Les tendinopaties bilaterals sense sobrecàrrega aparent poden indicar problemes metabòlics.
  • Tenir greix abdominal fa vulnerable al tendó a causa de l'augment de citoquines (proteïnes reguladores de les cèl·lules).

TRACTAMENT DE LES TENDINOPATIES

• OBJECTIUS: control de dolor, recuperació de mobilitat, flexibilitat, potència. Retorn a l'activitat laboral o esportiva.
  • En tot tipus de tendinopatía és important ensenyar a gestionar la càrrega.

En una reparació del teixit musculotendinós, hi ha dues fases: REGENERACIÓ i CICATRITZACIÓ. El teixit cicatricial no beneficia els tendons i sol ser més gran amb la immobilització. En canvi el moviment ajuda a regenerar el teixit danyat.

Davant de qualsevol aparició de sobrecàrrega en les teves articulacions consulta al teu fisioterapeuta de confiança. Agafar la lesió a temps indica bon pronòstic de recuperació. Posa't gel i deixa l'activitat que estaves fent. No immobilitzis o deixis de fer servir el braç, cama o l'articulació afectada. Realitza els moviments no dolorosos, això facilitarà que es regeneri el teixit i evitarà l’aparició d'adherències.

BIBLIOGRAFIA:

• Cook JL, Purdam CR, Is tendon pathology a continuum? A pathology model to explain the clinical presentation of load-induced tendinopathy, Br. J. Sports Med. 2009;43;409-416.
  • Cook JL, Purdam CR, The challenge of managing tendinopathy in competing athletes BJSM Online First, published on May 10, 2013 as 10.1136/bjsports-2012-092078.
  • Cook JL, Purdam CR, Is compressive load a factor in the development of tendinopathy?, group.bmj.com, 27 November 2013.